State of Mind

State of Mind
40 cm x
50 cm
Information

The prints are so-called "Monoprints," where several matrices (screen frames, plates, or printing blocks) are combined and individually inked in countless ways. The matrices serve as a foundation for graphic images that become semi-unique.

In the graphic series "State of Mind," the matrices are printed with individual inking in different sequences within the same image. Sometimes, there are hand additions directly onto the print. This makes each sheet unique yet simultaneously influenced by the shared visual motif. I never cease to marvel at the fantastic colors and textures that emerge in the monoprint method, allowing for various approaches to the subject to be explored and compared.

It's a liberating way to work with graphics. The printing itself becomes the decisive event in the creation of the artwork, akin to action painting but with graphic presses as tools. It requires being purposeful yet open to the unexpected and sometimes random occurrences that arise in the encounter with the printing processes.

Over the years, my experiences have deepened. Each new "printing session" is preceded by a desire to explore a new approach to "State of Mind" with a new aesthetic/poetic dimension.

Trycken är s.k. "Monoprints" där ett antal matriser (screenramar, plåtar eller tryckstockar) kombineras, och färgas in individuellt på otaliga sätt. Matriserna utgör ett underlag för grafiska bilder som blir semiunika.

I grafikserien "state of mind" trycks matriserna med individuell infärgning i olika ordning på samma bild. Ibland med tillägg för hand direkt på trycket. Detta gör varje blad unikt men samtidigt präglat av det gemensamma bildmotivet. Jag kan inte sluta att förundras över de fantastiska färger och strukturer som uppstår i monoprintmetoden samtidigt som olika förhållningssätt till motivet kan prövas och jämföras.

Det är ett fritt sätt att arbeta med grafik. Själva tryckningen blir den avgörande händelsen i verkets tillblivelse som kan liknas vid action painting fast med grafiska pressar som verktyg. Det gäller att vara målmedveten och samtidigt öppen för det oväntade och ibland slumpartade som uppstår i mötet med tryckprocesserna.

Under åren har mina erfarenheter fördjupats. Varje ny "trycksession" föregås av ett behov att pröva ut ett nytt förhållningssätt till "state of mind" med en ny estetisk/poetisk dimension.