Göteborgs hamn AB - Come on show me your beauty

© 2014 Kenneth Pils

Göteborgs hamn AB - Come on show me your beauty

Exhibition information
Offentliga konstnärliga gestaltningar
tis 18 november
1997
Göteborgs hamn AB
Göteborg

Göteborgs hamn AB Måleriobjekt, entré/hall i huvudkontoret på Hisingen. Övriga konstnärer som gjort konstnärliga gestaltningar: Kenneth Pils Brita Bahlenberger Marie Falksten Pål Svensson

Works info: 

100 x 380 cm Akryl/tempera på pannå, järntråd bemålade med uv-färg, gipsplattor i hårdgips och akryl

Come on show me your beauty
Titel kommer ursprungligen från "Den gamle och havet" (The Old Man and the Sea) av Hemmingway.

Det globala transportnätet är likt ett blodomlopp som förser och knyter samman alla delar av världen. När man besöker en stor hamn som i Göteborg förstår man omfattningen. Oändliga rader av containers staplade på varandra.

Tanken svindlar, de flesta saker som jag dagligen stöter på kommer från platser jag aldrig sett, från länder och städer som är lika verkliga som min egen. Alla dessa varor som transporterats för att komma i min väg , via outgrundliga vägar är inte abstrakta, utan verkliga. Mellan avsändare och mottagare transporteras de på olika sätt, med lastbil, båt, flyg, i en kärra, i en plastkasse.

Blodomlopp
Varorna befinner sig i rörelse. I fågelperspektiv skulle det vara likt ett blodomlopp. Allt ifrån mycket stora till ytterligt små blodkärl som tillsammans bildar en organism. Ständigt i rörelse förser de den ekonomiska världskroppen med näring och syre. Allt blir plötsligt begripligt; jorden blir mindre och rundare.

Dubbelexponering
Hamnlandskapet är en panoramabild där jordytan välver sig och bildar en del av en ändlig glob. Det finns en fortsättning bortom horisonten. Hamnen är sedd från havet. Bakom berget ligger landet dit varorna är på väg. Hamnen är en transitplats mellan vatten och fastland.

De de fluoriserande järntrådarna och svart/vita gipsrundlarna visualiserar flödena samt knutpunkterna. Rundlarna är likt centrum mellan vilka flödena rör sig; samtidigt är de något som bryter mot bildens illusion och riktar intresset till det taktila och fysiskt verkliga. Ståltrådarnas signalfärger bryter mot bildens mjuka gråskala. På det sättet uppstår en pendling mellan fantasi och realitet, mellan försjunkenhet och uppvaknande.